Největší společnosti na světě mají umělou inteligenci (artificial intelligence – AI) ve svém jádru pevně zakořeněnou. Bez ní by buď nedokázaly fungovat vůbec anebo výrazně hůř. Umělá inteligence je i spoustou dalších, menších firem využívána stále více. Je to způsobeno tím, že:
- Roste cena lidské práce
- Výpočetní kapacita roste
- Cena za technické řešení využívající AI klesá
Firmy vydělávají na AI dvěma způsoby:
- Využívají AI k tomu, aby zlepšily své služby (například Google zlepšuje svůj vyhledavač anebo Amazon doporučuje další produkty v závislosti na tom, co již máte ve svém košíku)
- Některé IT společnosti prodávají samotná AI řešení firmám, které nejsou schopné je vytvořit vlastními silami
Využívání umělé inteligence spotřebiteli (například v podobě virtuálních asistentů jako Alexa, Siri nebo Cortana) je také stále častější, ale ještě zdaleka nedosahuje svého potenciálu. 71 % nových smartphonů prodaný v roce 2021 využívá AI pro vyšší výkon, kvalitnější fotografie nebo úsporu baterie.
Co to vlastně umělá inteligence je?
AI vzniká nejčastěji pomocí procesu zvaného strojové učení (machine learning). Do počítačového systému je dodáváno obrovské množství dat a ten se díky tomu naučí potřebný úkon. Cílem je, aby AI dokázala napodobit lidskou schopnost učit se, vyvodit závěry a následně i předvídat. Primitivní příklad je, že z milionů fotek lidí, zvířat a objektů se software v mobilním telefonu naučil rozpoznat lidský obličej, kočku nebo kolo.
Směřování umělé inteligence
Analytická společnost IDC odhaduje celkové výdaje na AI ve výši 98 miliard dolarů v roce 2023, což je skoro trojnásobné oproti roku 2019, kdy byly výdaje 37,5 miliard dolarů. Roční růst tak očekává v průměru 28,4 %. KPMG odhaduje výdaje na AI a automatizaci na 232 miliard dolarů v roce 2025.
V současnosti probíhá závod ve zlepšování AI zejména u samořiditelných vozů, robotů, smartphonů nebo dronů. Rychlý růst AI můžeme demonstrovat také na růstu prodeje mikročipů specializovaných právě na strojové učení. V roce 2020 byly výdaje na takové čipy v objemu 23 miliard dolarů a v roce 2025 odhaduje společnost Gartner objem 70 miliard dolarů.
Sektory jako finance, farmacie nebo kyberbezpečnost se brzy bez velkých investic do AI neudrží na trhu. Analytická společnost Omdia odhaduje nárůst výdajů pouze retailových společností na AI z 1,3 miliardy dolarů v roce 2019 na 9,8 miliardy dolarů v roce 2025.
Jak investovat do AI
Jak bylo zmíněno na začátku, tak spousta technologických firem využívá AI a profituje tak z ní. Lze tedy koupit akcie nebo fondy zaměřené na technologické firmy, přičemž převahu mají zatím stále americké technologické společnosti. Další možností jsou i fondy zaměřené více na samotnou AI. U všech investic je však třeba počítat s riziky a je rozumné diverzifikovat. Se sestavením portfolia ušitého na míru právě Vám, rádi pomůžeme. Stačí nás kontaktovat.
Disclaimer: Informace uvedené v tomto příspěvku nejsou investičním doporučením. V žádném případě se nesnaží případného čtenáře přimět k investování do popisovaných instrumentů, ani mu poskytnout jakoukoliv jinou formu investičního doporučení. Společnost Kiwi partners s.r.o., tímto příspěvkem sděluje pouze svůj názor a nenese odpovědnost za případné ztráty vzniklé investováním do různých aktiv a produktů uvedených výše, či za jiné výsledky investičních rozhodnutí na základě tohoto příspěvku. Finanční data a informace byly získány především z tiskových zpráv a zveřejněných informací daných společností či institucí, dále ze zahraničních i domácích médií a informačních institucí a dále svého osobního názoru.