Komentář specialisty fotka

Omezí spotřebitel své výdaje během vánoční sezóny?

Mnozí ekonomové i podnikatelé celý letošní rok hovořili o blížící se recesi. Ta měla začít na konci letošního roku nebo během první poloviny roku příštího. Je to logický předpoklad, když uvážíme, že nebývale vysoká inflace nutí centrální banky po celém světě k razantnímu zvyšování úrokových sazeb. To často vyvolává zpomalení ekonomiky, jelikož si lidé a podniky tolik nepůjčují a následně neinvestují nebo neutrácí.

Jak například ukazují statistiky amerických bank, které sledují, za co lidé platí kartou, je úroveň spotřeby už mnoho měsíců stabilní. Zároveň o něco málo vyšší než před pandemií covidu-19. Nárůst je viditelnější u těch druhů zboží patřících mimo kategorii potravin. Jedná se zejména o oblečení a obuv patřící do kategorie „athleisure“. Jedná se o označení pro produkty, které se hodí jak pro atletické účely, tak i účely rekreační (leisure). Je na místě si připomenout, že nezaměstnanost je v USA stále velmi nízká. Spotřeba by tedy i během prosince měla zůstat na takových úrovních, které potěší většinu obchodníků. Dá se očekávat, že nejlépe na tom budou ty sítě obchodů, které se specializují spíše na levné zboží než na luxusní produkty, jelikož inflace přeci jen mění běžné návyky spotřebitelů.

Podle průzkumu v Číně, který provedla banka J.P. Morgan, skoro tři čtvrtiny spotřebitelů největší asijské ekonomiky plánují své výdaje v letošním roce buď ponechat buď stejné nebo vyšší v porovnání s předešlým rokem. Jako negativní se dá vnímat rozhodnutí některých čínských společností (například Alibaba nebo JD.com) nezveřejnit letos údaje o objemu nákupů během tzv. Singles day připadajícího na 11.11. Ekonomická situace v Číně je však stále napjatá a je potřeba k investicím v Číně přistupovat obezřetněji.

Situace v Evropě je spíše pesimistická. Spotřebitelská důvěra je nízko i v zemích jako Německo nebo Francie. Spotřebitel v Evropě je tradičně konzervativnější než v USA a tato opatrnost se projevuje u některých skupin obyvatel v některých zemích i snížením spotřebních výdajů. Obavy pramení samozřejmě z vysoké inflace (to hlavně ve Spojeném království), války na Ukrajině a také rostoucí nezaměstnanosti. Celkově se tedy dá v Evropě očekávat nižší úroveň výdajů a s tím spojené obtíže obchodníků.

Závěrem lze říci, že Spojené státy americké se opět jeví jako vhodnější místo pro alokaci kapitálu. Potravinářské firmy by měly být i nadále relativně bezpečným přístavem. Naproti tomu výrobci sportovního oblečení jsou vhodnější volbou pro investora vyhledávajícího vyšší výnos, který však jde ruku v ruce s vyšším rizikem.

Disclaimer: Informace uvedené v tomto příspěvku nejsou investičním doporučením. V žádném případě se nesnaží případného čtenáře přimět k investování do popisovaných instrumentů. Ani mu poskytnout jakoukoliv jinou formu investičního doporučení. Společnost Kiwi partners s.r.o., tímto příspěvkem sděluje pouze svůj názor. Nenese odpovědnost za případné ztráty vzniklé investováním do různých aktiv a produktů uvedených výše, či za jiné výsledky investičních rozhodnutí na základě tohoto příspěvku. Finanční data a informace byly získány především z tiskových zpráv. Dále pak ze zveřejněných informací daných společností či institucí, dále ze zahraničních i domácích médií a informačních institucí a dále svého osobního názoru.

Jan Filip

Působí ve společnosti na pozici ekonoma a analytika. Zaměřuje se na investiční strategii, analýzy klientských portfolií, investic a makroekonomického prostředí. Sleduje trendy v globální ekonomice a cutting-edge technologie (virtuální realita, umělá inteligence atd.).