Komentář specialisty fotka

Jak investovat jako Warrren Buffett (část 2/2)

V první části článku o investování stylem Warren Buffett jsem se zmínil o kritériích, které tento legendární investor využívá pro výběr svých investic. V dnešním pokračování si řekneme více o způsobu jeho investorského myšlení.

Filozofie investování

Warren Buffett nikdy nenakupuje akcie společností, kterým nerozumí. To, jak on s nadsázkou říká, eliminuje spektrum výběru o 90 %. Znamená to, že se v portfoliu Berkshire Hathaway ještě donedávna nenacházely technologické firmy apod. Přístup je to veskrze pragmatický vzhledem k tomu, že Buffettův vztah k investování je založen na zásadě, že se stává spolumajitelem firmy a jeho snahou tedy není spekulace na podhodnocenost. Pokud člověk uvažuje tímto způsobem, tak se skutečně těžko může orientovat ve všech segmentech trhu. Rozumí například jen jak funguje pojišťovna nebo jak „funguje“ plechovka Coca-Coly.

Dalším aspektem je odlišný přístup k diverzifikaci. Učebnicově se doporučuje diverzifikovat portfolio, to znamená neinvestovat jen do jednoho titulu, ale nakupovat více akcií, aby se snížilo riziko poklesu celého portfolia. Míra rizika výrazně klesá již při 5 akciích, optimální je 10-25. Pak už se další diverzifikace téměř neprojevuje ve snížení nesystematického rizika. Při zhruba 50 titulech a více se již dá hovořit jen o systematickém riziku, tedy dále nediverzifikovatelném. Pro drtivou většinu investorů je to samozřejmě správný postup, nicméně Buffett tvrdí, že 3 akcie jsou až moc, jelikož super kvalitních investičních příležitostí je tak málo, že další nákup právě znamená, že zpětně investor lituje, že spíše neposílil pozici v jedné z oněch tří již nakoupených akcií.

Warren Buffet a Coca-Cola

Ideálním příkladem, na kterém lze ozřejmit přístup k investování a’la Warren Buffett, je nákup Coca-Coly v osmdesátých letech. Tehdy se firma Coca-Cola stala mezi analytiky dosti neoblíbenou společností vzhledem k obavám z nasycenosti trhu apod. Buffett ovšem uvažoval jinak. Silný produkt představuje obrovskou výhodu na trhu.

Cola se vyrábí již od konce 19. století. Na akciový trh byly akcie Coly uvedeny na konci 30. let. Hned v prvním roce uvedení na trh klesly její akcie o 50 %. Krátkodobý investor by v tom viděl katastrofu, faktem je, že pokud by tehdy investor nakoupil akcie Coly, které se tehdy uvedly na trh za cca 40 USD, dnes by na jedné akcii měl výnos zhruba 10 mil. USD. A to i přes hospodářskou krizi, nárazové vzestupy cen cukru, války apod.

Jedním ze zajímavých faktorů, které dělají Coca-Colu a obecně všechny colové nápoje velice zajímavou, je fakt, že nemá tzv. chuťovou paměť. Cola, kterou si spotřebitel vypije ráno a pak další odpoledne a večer, bude konzumentovi chutnat stále stejně. Chuť se tedy neakumuluje na patře, a tudíž se člověku neznechutí. Oproti tomu např. čokoláda nebo jiný produkt způsobí po určité době přesycení danou chutí, ergo nezájem o další konzumaci. O Cole by se dal napsat článek sám o sobě, nicméně i takto ve zkratce je možné pochopit uvažování Buffetta.

Dlouhodobost investice

Pokud má firma skvělý produkt, bude se firmě dařit skvěle. A dříve nebo později se to projeví na ceně akcie. Dalším aspektem Buffettovy strategie je velice dlouhý investiční horizont: téměř nekonečný. Tzn., že málokdy prodává pořízené tituly, což jen dokládá správnost důvodů, proč byl nákup uskutečněn. Rovněž se skoro nezajímá o to, jak se vyvíjí ceny akcií. Přirovnává nákup akcií k nákupu farmy. Lidé koupí akcii a druhý den se dívají, zda neklesla v ceně, a na základě toho hodnotí investici. To je bláznivé, jak on říká. Přece když koupím zmíněnou farmu, tak také nehodnotím kvalitu investice podle toho, jestli v dalších dnech stojí na prahu pozemku zájemci o koupi. Zajímá mne, jestli je to kvalitní půda a jestli bude vhodná k farmaření.

Proto když Warren Buffett nakupuje podíl ve firmě nebo celou společnost, hodnotí činnost firmy a rovněž si musí být schopen představit budoucnost firmy alespoň 20 let dopředu. To lze stěží provést u nějaké technologické firmy, nicméně lze si představit budoucnost např. firmy Gillette, což je další z akcií, které jsou v portfoliu Berkshire. Lze znovu vycítit jednoduchost a zároveň genialitu přístupu. Jak sám Buffett říká, holení je skvělý business. Muž se ráno oholí, přes noc mu znovu narostou vousy. Nic víc není potřeba. A jak sám někdy v legraci dodává: „A co je ještě lepší, ženy mají dvě nohy.“ Pro doplnění je třeba říci, že firma Gillette se již samostatně neobchoduje, jelikož v nedávné minulosti došlo ke sloučení Gillette s firmou Procter & Gamble. Procter & Gamble je výrobcem široké škály produktů pro domácnost.

Buffett je rovněž znám tím, že namísto toho, aby sledoval vývoj na burze a zabýval se grafy, stráví 70 % dne čtením. Zejména pak výročních zpráv a dalších dostupných dokumentů o firmě. Když před pár lety investoval do čínské ropné společnosti PetroChina, tak prý údajně dospěl k nákupnímu rozhodnutí po přečtení výroční zprávy této firmy.

Další zásady

Pokud již Buffett učiní nákup firmy, tak se nesnaží zasahovat do chodu dané společnosti. Dopředu si prověřuje management, jestli je na něj spolehnutí a jestli mu může důvěřovat. Ovšem ani Buffettovi se nevyhnou chyby. Například na přelomu devadesátých let minulého století měl problémy s investicí do jedné z největších amerických bank Salomon Brothers. Tam došlo právě k pochybení managerů.

Dalším aspektem uvažování věštce z Omahy je jeho přístup k makroúdajům a stavu ekonomiky obecně. Jak sám říká, i kdyby měl u jednoho ucha šéfa americké centrální banky (FED), který by mu říkal, jestli sníží, nebo zvýší úrokové sazby, a u druhého ucha Janet Yellen, která by mu šeptala predikce o vývoji ekonomiky, na finální rozhodnutí o nákupu určité akcie to nebude mít žádný vliv. Rovněž při rozhovoru se studenty na otázku „kam se podle něj bude vyvíjet akciový trh“, odpovídal, že neví a že je mu to jedno, nicméně že by si přál, aby klesal. Přeci jen, když jdete do obchodu pro rohlíky, taky si nepřejete, aby cena rostla. Naopak si přejete, aby klesala a mohli jste nakoupit co možná nejlevněji.

Rovněž je třeba zmínit, že Warren Buffett není typ investora, který by byl známý správným načasováním svých investic. Např. v roce 2009 nakupoval akcie železničních společností v USA. A to de facto v situaci, kdy zmíněné akcie vytrvale předchozí dva roky rostly. Nacházely se navíc na historických maximech. Následující rok výrazně oslabily, ovšem v souladu s principem dlouhodobých investic je mu téměř jedno, jak se cena akcie vyvíjí po nákupu, otázka je, kde bude za 10-15 let.

Informace o Berkshire Hathaway

Každý nákup, který Bershire Hathaway učiní, je do několika dnů znám, jelikož ho musí vykazovat americké komisi pro cenné papíry SEC. To znamená, že si každý zájemce může najít na internetu dokument Holdings Report. Berkshire Hathaway se obchoduje ve dvou emisích se symboly BRK.A a BRK.B.

Nejsnazší cestou, jak kopírovat umění Buffetta, by bylo nakoupit rovnou akcie BRK. Nicméně on sám varoval, že při gigantických rozměrech, do kterých se jeho impérium dostalo v průběhu let, je a bude čím dál těžší nacházet vhodně veliké investiční příležitosti. Pokud by nakoupil titul za 100 mil. a dosáhl 100 % zhodnocení, na výsledek celého jeho impéria by to nemělo velký vliv. Proto se musí snažit nacházet investice v řádech miliard, a zde je pole působnosti značně zúžené.

Pro další pochopení principů investování ve stylu Warren Buffett lze využívat každoroční výroční zprávy a report pro akcionáře na webové stránce www.berkshirehathaway.com. Vzhledem k tomu, že se jedná o web firmy s tržní kapitalizací téměř 650 miliard USD, tak tyto stránky zarazí svou až neuvěřitelnou strohostí a působí svým designem skoro až úsměvně. Nicméně jsou zde velice zajímavé dokumenty, z nichž se lze mnohé naučit. Zejména v ročních reportech, které jsou upřímné a poctivé. Velice často se v nich objevují věty typu „udělali jsme chybu, když jsme neudělali to či ono, nebo když jsme zaspali s nákupem té či oné akcie atd“.

Na závěr některé z bonmotů či pravidel, která Warren Buffett vyznává:

Pravidlo č. 1: Nikdy neprodělat peníze. Pravidlo č. 2: Nikdy nezapomenout na pravidlo č. 1.

„Je mnohem lepší koupit skvělou firmu za ucházející cenu než koupit ucházející firmu za skvělou cenu.“

„Pokud se nacházíte na lodi, do které neustálé zatéká, energie vynaložená na výměnu lodi bude více efektivní, než energie vynaložená na záplatování děr.“

„Riziko pochází z nevědomosti, co člověk činí.“

„Je lépe obklopovat se lepšími lidmi než jste vy sami. Vyberte si společníky s lepším chováním než vaším a budete se pohybovat správným směrem.“

„Primární produkt firmy by měl být něčím speciální.“

„Náš oblíbený investiční horizont je: navždy.“

Michael Molek

V Kiwi partners působí od jejího založení na pozici strategický manažer. Má 15 let zkušeností s investováním. Sestavuje obchodní strategie a na trh vyzrává aplikováním pokročilých statistik a modelů. Dříve získal dlouholeté zkušenosti na pozici asset manager, působil také jako analytik v renomovaných investičních společnostech.